Jumaat, 23 April 2010

TENANG DAN DAMAIKAN HATI YANG GALAU

بدأت ببسم الله فى النظم أولا      *         تبارك رحمنا رحيما وموئلا
وثنيت صلى الله ربي على الرضا   *      محمد المهدى الى الناس مرسلا
 وعترته ثم الصحابة ثم من     *  تلاهم على الاءحسان بالخير وبلا
وثلثت أن الحمد لله دائم    *         وما ليس مبدؤا به أجزم العلا

Teringat matan Al-Imam As-Syatibi yang dihafal ketika tahun satu di maahad dulu. Empat bait tersebut merupakan permulaan matan As-syatibiah untuk qiraat tujuh. Untuk sekarang, saya belajar qiraat sepuluh dari matan Toiyyibatun nasr, karangan Imam Ibnu Jazari. Namun, apa yang hendak di sampaikan ialah tentang penggunaan basmalah pada permulaan bait. Kalau dilihat, semua kitab karangan ulama'-ulama' akan dimulai dengan basmalah dan tahmid serta selawat. Tidak kiralah melalui bait-bait atau muqaddimah kitab atau sebagainya. Ini adalah untuk menunjukkan rasa kesyukuran dan adab yang mulia. Lagi pula, kita memang disunatkan memulakan segala pekerjaan dengan kalimah basmalah bagi mendapatkan keberkatan. Kesimpulannya...mulakan hari, hidup, pekerjaan dan segalanya dalam hidup anda dengan basmalah.

Bismillahirrohmanirrohim...

Sebenarnya tak tahu nak letak apa kat blog kali ni.Tengok blog yang dah lama terbiar...tak sampai hati pula. Nak study...tengah tak de mood. Padahal imtihan sudah hampir sangat. Kepala terasa berat bila memikirkan apa yang berlaku dalam perjalanan hidup ni. Tapi apa yang berlaku tidak boleh dijadikan alasan untuk berasa malas dan lemah.

Kekuatan dan semangat perlu dibina. MESTI!

Cepat bangun!

Kepada sahabat-sahabat sekalian, doakan saya dan sahabat-sahabat yang nak imtihan bermula 29/4 ni dipermudahkan segala urusan, di kuatkan semangat, diberikan ketenangan  dan beroleh najah sofi untuk imtihan tahun ni ye.

Allahumma ja'alna minan najihin wal faizin wal mumtazin...

Jazakallahu khairan kathira...

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan