Khamis, 24 Disember 2009

CERITA INI....

Bismillahirrahmanirrahim..
Dah habis pun bab pertama dalam tesis saya. Rehat dulu sebelum sambung bab dua. Terasa macam nak cerita la pulak macammana boleh terpilih tajuk berkaitan dengan jin ni. Sebenarnya..memang dari kecik lagi agak berminat dengan benda2 cam ni. Bukan minat camne pun..suka dengar cerita2 hantu. Kadang2 abang bawa balik buku cerita berkaitan dengan alam ghaib. Tumpang sekaki baca... pernah baca buku Tok Awang Ngah? Tue antara buku yang saya paling suka baca. Banyak siri, mengisahkan tentang pengalaman penulis berhadapan dengan benda2 dari alam ghaib. Dalam tue ada cerita pasal cara perubatan yang betul ngan tak betul. Lepas dari tue..selalu baca buku2 yang berkaitan dengan perubatan yang melibatkan makhluk2 halus ni.

Kebetulan..dekat rumah banyak kaset2 dan buku2 abah yang berkaitan dengan benda ni. Kalau abah dengar..saya pun tumpang sekaki. Paling ingat adalah ceramah Ustaz Ismail Kamus yang bertajuk “Bicara alam Jin”. Kadang2 hari2 pasang. Bukan apa pun..suka dengar cara ustaz. Bagi saya waktu tue..bukan ambil isi penting pun..saya cuma suka dengar dan gelak bila ada part-part yang agak kelakar. Tapi dalam diam2 sebenarnya saya terhafal(boleh pulak ter...)isi kandungan ceramah tue. Budak-budak...dengar dua tiga kali, cepat jelah ingatnya.

Ingat lagi...masa sekolah agama(masa sekolah rendah ada dua sekolah, sekolah kebangsaan sebelah pagi untuk akademik dan sekolah agama rakyat sebelah petang untuk fardhu ain) waktu tue darjah empat atau lima. Ustazah suruh bercerita tentang apa-apa kisah. Tak kiralah..kisah nabi ke...kisah sang kancil dan buaya ke...yang penting kena bercerita... bila kena turn saya..saya tak tahu nak bagi cerita apa...bukan terer bercerita pun..lagi pun semua versi cerita sang kancil, kawan-kawan dah sampaikan. Takkan nak cerita pasal otromen atau power rangers kot. Last-last dapat idea untuk cerita pasal jin.

Lalu dengan penuh keyakinannya..saya melangkah ke hadapan kelas. Lepas tue apa lagi..berceramahlah saya ikut stail Ustaz Ismail Kamus. Pasal jin lagi…semua yang dengar ternganga. Tapi tak sempat nak habis sebab dah habis waktu…nasib baik habis waktu..kalau tidak..memang habis satu kaset saya sampaikan. Siap buat gaya macam-macam. Bila teringat..rasa nak gelak.

Bila naik sekolah menengah..saya duduk asrama. Biasalah..asrama. tempat paling famoust untuk cerita-cerita alam misteri ni.. macam-macam cerita dengar. Dari kisah orang terputus leher sampailah kisah nampak itu dan ini. Masa tingkatan dua ditakdirkan duduk satu dorm yang agak besar. Kebetulan, akak sebilik tue terkena hysteria. Dari sorang..ke sorang. Keadaan agak kelam kabut. Mana nak jaga lagi..mana nak kawal rasa takut lagi. Semuanya bercampur-campur. Tapi buat-buat berani. Pegi tanya akak yang sorang tue(kena hysteria gak akak ni)..”kak,kenapa genggam ibu jari tue?” waktu tue pelik..kenapa akak tue asyik duk genggam je ibu jari kanan dia. Bila tanya dia pandang dan tengok ibu jari dia…pastu pandang saya dan dia buat tak tau je..bila baca ayat kursi..dia tak tentu hala balik..sah tak habis lagi akak ni. Lepas tue tak tau cerita dah sebab senior suruh keluar. Biar diorang yang uruskan. Kami kena pergi study..balik-balik tengok muka letih akak-akak je.

Lepas tue macam-macam cerita keluar…asrama pun waktu tue suram je…waktu malam semua duduk diam-diam dalam bilik. Takde dah yang nak duk kat koridor. Keadaan terkawal lepas pagar balik asrama… tapi sepanjang tempoh lima tahun di sekolah menengah...macam-macam benda terjadi.

Masuk tingkatan enam..lagi banyak...walaupun hanya dalam tempoh setahun..

Masuk maahad..dari semester satu sampailah akhir semester enam,duduk dengan orang yang sakit benda-benda ni. Nak tak nak..saya jadi berminat untuk mengkaji. Kadang-kadang kena jadi berani lebih dari orang lain. Nak buat macammana..dah asyik kena jaga orang sakit je...dorang pun..bila nak cerita nampak tue dan nampak ni semua ke saya dan seorang lagi sahabat. Nampak benda tue kat atas pokok, kat tingkap...macam-macam. Seram memang la ada...

Satu malam...berlakula kes rasukan ni. Berpunca dari sorang..kemudian bila yang sorang tue dah elok..kena kat sorang lagi pulak. Tapi dapat pulih...melainkan esok paginya.. waktu nak bersiap pegi kelas tasmi’...pelajar tue buat hal balik. Tak sedar diri...macam-macam cara buat...last-last sedar...ish budak ni..nape sedar cepat sangat...dah kena pegi kelas tasmi’..padahal waktu tue tak lancar...huhu...

Ada satu kes yang agak kelakar...masa duduk dalam kelas tasmi’...sahabat saya yang sorang ni panggil saya dan suruh tengok sorang adik yang sakit kat asrama. Keadaan dia waktu tu agak pelik...saya minta kebenaran ustaz untuk keluar dan balik asrama kejap..tengok xde sape pun kat asrama...cepat2 keluar sebab rasa seram la pulak... balik semula ke kelas...sahabat saya tadi masih dalam keadaan yang sama. Masih suruh saya balik dan tengok adik tue..saya kata takde...dia tetap suruh jugak...saya pun cakap kat ustaz...tiba-tiba sahabat saya tue menangis. Lepas ustaz baca ayat-ayat yang sepatutnya..sahabat saya tue tenang. Kitorang pun bawa balik ke asrama. Datang pulak sorang ni…memang dia boleh ngubat orang..dia pun berubatkanlah sahabat saya ni…guna lada hitam…terjerit jugak sahabat tue…ingatkan benda tuelah yang sakit..rupa2nya..memang sahabat saya tue yang menjerit sebab dia sakit…kaki kena tenyeh dengan lada hitam…sampai merah la juga..dia bagitau…yang dia takde ape2…dia sedar apa yang berlaku…waktu dia suruh saya tengok asrama pun dia sedar…Cuma dia bingung..tu pasal die nangis…mungkin sebab lemah semangat kena tegur…ustaz pun kata takde ape2. tapi disebalik tue memang ade cerita…

Akhirnya..bila time nak kena buat tesis..saya tak tahu nak pilih tajuk ape…kebanyakkan tajuk yang berlegar kat dalam kepala semuanya dah dibuat oleh pelajar2 sesi lepas. Cuma tinggal beberapa tajuk yang saya rasa orang tak buat lagi..berkaitan dengan jin. Lalu saya ambil keputusan untuk buat tajuk tesis saya yang dah buat ni. Sebelum mula buat tesis…kena hantar tajuk dulu untuk diluluskan oleh pihak Darul Quran. Takut2 ada tajuk yang sama dibuat berulang kali. Alhamdulillah..lulus..kemudian mula mengarang. Bahan2 banyak saya ambil dari koleksi buku2 yang memang saya kumpul dan dari kaset serta buku abah saya. Dari situ..saya kumpul dan rangkumkan untuk hasilkan tesis ni.

Ini cerita di sebalik tesis diploma saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan