Ahad, 13 Disember 2009

JIN. GANGGUAN DAN CARA MENGUBATINYA (Bahagian 1)

Sebenarnya xde idea nak letak apa kat blog ni. Sebelum buat blog..idea datang bercambah-cambah. Bila dah buat, hilang pulak…tiba-tiba terfikir nak masukkan tesis yang saya buat semasa diploma dulu. Lalu saya pun postingkan dalam blog saya ni…selamat membaca…

ABSTRACT

As we know, the jinn is a type among Allah’s creatures who exist on the earth. The jinn is a included among the unseen things which is a presumption unto us to believe their existence. In the first chapter, the writer told us about the truth of the creation of jinn, supported with strong evidences which show their existence. Meanwhile, the second chapter concerned with the reality of jinn’s life in the unseen world in detail, where their life is similar to human life including the aspect of their daily life, creed and responsibility towards The Almighty Creator. The third chapter mentioned about various problems, disturbance and pernicious created by the jinn towards human being either caused by the cruelty from the human or caused by the cruelty from the jinn itselft towards human being. Moreover, in the fourth chapter, the writer storied about a few types of treatment and tips on how to avoid from the jinn disturbance. The last chapter which is the fifth chapter is the conclusion of the entire chapters about the title of this thesis, “Jinn: Disturbance towards human being and how to heal it.”

ALAM JIN

1.0 BERIMAN KEPADA YANG GHAIB.

Beriman kepada yang ghaib adalah termasuk salah satu asas dari akidah Islam, bahkan ianya merupakan sifat yang pertama dan utama yang dimiliki oleh Allah s.w.t. Sebagaimana firman Allah s.w.t yang ditujukan kepada orang-orang yang bertakwa yang berbunyi :

ألم (1). ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2). الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ (3).

Maksudnya : “Allah sahaja yang mengetahui akan maksudnya. Kitab al-Quran ini tidak ada keraguan padanya dan ianya merupakan petunjuk bagi mereka yang bertakwa. Iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami anugerahkan kepada mereka”

Justeru itu, bagi setiap orang Muslim, mereka wajib beriman kapada yang ghaib, tanpa sedikitpun rasa ragu. Dalam perkara ini Ibnu Mas’ud mengatakan:“yang dimaksudkan dengan perkara yang ghaib itu ialah segala apa sahaja yang ghaib dari kita dan perkara itu telah diberitahu oleh Allah s.w.t dan Rasul-Nya.”
Begitu juga dengan jin. Jin termasuk di antara golongan makhluk ghaib yang kita patut beriman dengan kewujudan mereka. Hal ini kerana terdapat banyak dalil daripada al-Quran dan hadis Nabi s.a.w yang menerangkan tentang kewujudan mereka. Dalil-dalil tentang kewujudan jin ini akan dibincangkan dalam bab yang lain dalam tesis ini.

1.1 YANG NAMPAK DAN YANG TERSEMBUNYI

Jin adalah nama jenis, bentuk tunggalnya adalah jinniy, yang bererti “yang tersembunyi”, atau “yang tertutup”, atau “yang tidak terlihat”. Hal itulah yang memungkinkan kita untuk mengaitkannya dengan sifat umum “alam yang tersembunyi”, sekalipun akidah Islam memaksudkannya dengan makhluk-makhluk yang berakal, berkehendak, sedar dan mempunyai kewajipan, berjasad halus, dan hidup bersama-sama kita di dunia ini.
Walaupun jin itu tidak dapat dilihat atau tersembunyi dari pandangan mata, maka bukanlah bererti makhluk tersebut tidak wujud. Hal ini kerana terdapat begitu banyak benda yang tidak kelihatan di dunia ini tetapi ia wujud seperti angin dan udara.Walaupun kita tidak dapat melihat benda tersebut, tetapi kita dapat merasai hembusan angin dan dapat menggunakan udara untuk bernafas.
Begitu juga dengan roh yang merupakan hakikat dari kehidupan kita yang tidak dapat dilihat dan kita sendiri tidak mengetahui bagaimana rupa dan bentuk roh tetapi kita meyakini akan kewujudannya.
1.2 MAKNA JIN DALAM BAHASA ARAB

Dari segi bahasa, Al-Jin adalah lawan kata bagi Al-Ins (manusia). Disebut-sebut jika dikatakan , anastu asy-sya’a bererti “saya melihat sesuatu”: Allah s.w.t berfirman :

فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ ِلأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ

Maksudnya : “Maka tatkala Musa telah menyelesaikan waktu yang ditentukan, dan dia berangkat dengan keluarganya, lalu dilihatnya api di lereng gunung. Dia berkata kepada keluarganya, ‘Tunggulah di sini, sesungguhnya aku melihat api (anastu naran)’”

Kosa kata dalam bahasa Arab yang terdiri dari huruf Jim dan Nun, dengan pelbagai bentuknya, memiliki pengertian “benda” atau “makhluk” yang tersembunyi.
Al-janin (janin) disebut demikian kerana ketersembunyiannya dalam perut ibunya, sebagaimana yang terdapat dalam firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“...dan ketika kamu masih tersembunyi (ajinnat)dalam perut ibumu”
Junna ar-rajulu jununan, wa ajannahullahu, fahuwa majnun, yang ertinya : “Jika seseorang telah kehilangan akalnya, dan tertutuplah kesedarannya, maka dengan itu hilanglah kewajipan-kewjipan darinya akibat tidak ada akal. Tentang pengertian yang seperti ini, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :
“...Atau, pada dirinya ada penyakit gila?”
Termasuk dalam kategori ini adalah ucapan Nabi s.a.w yang bermaksud: “Puasa itu adalah junnah (perisai),” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam Sahihnya, Kitab As-Saum, dari Abu Hurairah r.a. Terdapat hadis yang sama juga diriwayatkan oleh Malik dalam Al-Mu’watha’)
Tentang perkataan ‘Junnah’ ini, Uthman ibn Abi Al-Ash menjelaskan bahawa “Puasa itu adalah junnah (perisai) seperti junnah kalian dalam peperangan”. Junnah, dengan demikian adalah bererti pelindung atau penutup. Al-Qurthubi mengatakan : Junnah bererti pembatas, iaitu dalam kaitan dengan ketentuan syari’at. Iaitu setiap orang yang berpuasa mesti melindungi diri dari segala yang boleh merosakkan puasanya dan boleh menghilangkan pahalanya. Maka junnah boleh diertikan sebagai penutup, kerana pahala dan peningkatan kebaikan yang dihasilkannya.
Ibn ‘Arabi mengatakan : “Sesungguhnya puasa itu adalah junnah (pelindung) dari api neraka, kerana puasa dapat mencegah syahwat, sedangkan neraka itu jalan untuk menuju kepadanya adalah dengan syahwat. Hasilnya, jika seseorang yang berpuasa menahan diri dari menurut syahwat di dunia, maka puasa itu menjadi penutup kepada dirinya dari siksa neraka di akhirat kelak.
Syurga yang dijanjikan Allah s.w.t kepada hamba-hamba-Nya yang bertakwa disebut jannah kerana kebanyakan pohon yang terdapat di sana saling menutupi di antara satu sama lain.
Hati kita juga disebut al-jannan kerana ia merupakan sesuatu yang tertutup oleh dada. Ada pendapat yang mengatakan bahawa ia disebut demikian kerana fikiran dan lintasan hati yang dimiliki oleh kita tertutup dan tidak terlihat. Dengan demikian, segala yang tidak kelihatan oleh pandangan mata atau yang tersembunyi disebut sebagai janan. Oleh kerana itu, kawasan perkuburan disebut juga sebagai junan, kerana ia menutupi orang yang dikubur di dalamnya. Jika dilihat di dalam kamus-kamus dalam bahasa Arab pada huruf ‘Jim’ dan ‘Nun’, dengan beberapa tambahan, maka semuanya akan mengandungi pengertian atau maksud ‘yang tersembunyi’ dan ‘tertutup’.
Kata jiniy yang diucapkan oleh orang-orang Arab dahulu dan juga digunakan di dalam al-Quran, adalah makhluk berakal yang tersembunyi (tidak terlihat oleh mata, yang hidup bersama-sama kita. Bahasa-bahasa Eropah seperti Bahasa Inggeris mengambil perkataan genie daripada bahasa Arab yang diterjemahkan sebagai “roh syaitan”. Namun maksud sebenar perkataan ‘genie’ bagi mereka adalah lebih banyak merujuk kepada makhluk berakal yang banyak membantu manusia dalam melakukan kebaikan.Hal ini dapat kita lihat melalui beberapa filem yang dihasilkan seperti ‘The Lord of The Ring, Harry Potter’ dan beberapa filem lain yang mengaitkan sekumpulan makhluk yang dikenali sebagai ‘elf’ yang sering membantu manusia. Begitu juga dengan makhluk yang mereka panggil sebagai pari-pari. Maka dapatlah disimpulkan di sini bahawa apa yang dimaksudkan dengan jin itu adalah makhluk berakal yang hidup bersama-sama kita tetapi tersembunyi dan tidak terlihat oleh mata-mata manusia kerana wujudnya hijab di antara dunia kita dengan dunia mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan