Ahad, 3 Januari 2010

JIN. GANGGUAN DAN CARA MENGUBATINYA (Bahagian 7)

GANGGUAN JIN TERHADAP MANUSIA.

3.0 GANGGUAN JIN TERHADAP MANUSIA.

Syeikh Abu Bakar Al-Jaza’ir berkata : “Gangguan jin kepada manusia adalah merupakan perkara yang yang pernah terjadi dan tidak dapat untuk diingkari, hal ini telah lama dibuktikan melalui peristiwa yang nyata. Bahkan akal manusia pun dapat membenarkannya. Oleh kerana itu, jika sekiranya tidak ada malaikat yang ditugaskan Allah s.w.t untuk menjaga manusia, nescaya manusia tidak ada yang selamat dari gangguan jin dan syaitan, kerana manusia tidak mampu melihat mereka dan mereka mempunyai kemampuan untuk berubah rupa dan bentuk, bahkan dengan bentuk yang sangat halus sehingga kita tidak dapat kita ketahui melalui deria.”
Justeru, tidak diragukan lagi bahawa sebahagian jin dapat mengganggu dan menyakiti manusia, hal ini mungkin kerana manusia telah menyakiti mereka, seperti menumpahkan air panas kepada mereka, mengencingi mereka, memijak sebahagian rumah mereka dan membunuh anak-anak mereka tanpa sengaja. Hal ini boleh sahaja terjadi kerana manusia tidak mengetahuinya. Boleh jadi juga hal ini terjadi oleh kerana kezaliman dan perasaan dengki mereka terhadap manusia, sehingga sanggup menyakiti manusia tanpa sebab apapun, sebagaimana yang pernah terjadi di antara sesama manusia sendiri.
Syeikh Al-Jaza’ir berkata lagi : “Di dalam hadith yang sahih telah disebutkan bahawa, ketika seorang pemuda dari kaum Ansar menikam jin yang pada waktu itu menyerupai seekor ular sehingga ia mati, maka jin-jin yang lainnya membalas dendam dengan membunuh pemuda tersebut sehingga Abu Sa’id Al-Khudri berkata : “Tidak dapat diketahui entah siapa yang mati dahulu, adakah ular atau pemuda Ansar tersebut.”
Mengikut kata Syeikh Al-Jaza’ir lagi : “Oleh kerana itu tidak menghairankan jika perkara ini dapat dipercayai oleh masyarakat luas, kerana alasannya sangat kuat.”
Dalam riwayat yang lain pula diceritakan, bahawa ada seorang perempuan bernama Sa’diah. Pada waktu dia masih kecil, Sa’diah seringkali mengangkat tandan kurma bersama adiknya untuk memindahkan dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Adiknya di bahagian atas, sedangkan Sa’diah di bahagian bawah. Oleh kerana tali yang mereka gunakan untuk mengikat tandan kurma itu tidak kuat, ianya menyebabkan tandan kurma itu terjatuh ke tanah dan menimpa salah seorang jin tanpa sengaja. Peristiwa ini sangat menyakiti hati jin tersebut, sehingga jin itu membalas dendam kepadanya.
Pada saat Sa’diah tidur, jin itu selalu datang kepadanya, dua atau tiga kali seminggu. Jin itu mencekik lehernya hingga Sa’diah meronta-ronta seperti kambing yang disembelih. Ia tidak mahu melepaskannya sehingga tubuh Sa’diah menjadi lemah. Jin itu pernah mengatakan kepada Sa’diah, bahawa dia melakukan hal itu kerana Sa’diah pernah menyakitinya pada hari ini, di tempat ini dan bagaimana ia terjadi. Jin terus datang dan menyeksa Sa’diah sehinggalah Sa’diah meninggal dunia setelah melalui penyeksaan tersebut selama sepuluh tahun.
Hal inilah yang disebut ulama’ sebagai kerasukan jin, dan ini adalah salah satu bukti yang menunjukkan adanya gangguan jin kepada manusia.

3.1 TANDA-TANDA WUJUDNYA GANGGUAN JIN.

Terdapat banyak tanda yang menunjukkan wujudnya kehadiran jin dan gangguan mereka terhadap manusia. Tanda-tanda tersebut kadang-kadang seringkali terjadi kepada diri kita tanpa kita sedari.

3.1.1 TANDA-TANDA PADA WAKTU TIDUR

1. Sangat susah tidur pada waktu malam, jika dapat tidur pun,ianya selepas bersusah payah dan mengambil masa yang lama.
2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.
3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.
4. Mimpi yang sangat menyeramkan.
5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kucing, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus.
6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.
7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.
8. Berperasaan sedih pada saat tidur.
9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.
11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan.
12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam.
13. Bermimpi melihat hantu.
3.1.2 TANDA-TANDA WAKTU JAGA ATAU SEDAR
1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.
2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.
3. Fikiran yang kacau,selalu lesu dasn malas,saraf yang tersumbat.
4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan tidak sanggup mengubatinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan